We zijn een paar maanden in het echte leven en rijden op Campagnolo’s Levante grindspecifieke wielset, we hebben deze gereden op Nova Eroica California als onderdeel van de officiële lancering, en vervolgens op verschillende grindevenementen en fietstochten dichter bij huis. Dit is onze kijk op de volledig toegewijde Levante-grindwielset van het iconische Italiaanse merk.
Deze recensie vindt echt plaats in drie delen – de eerste twee verschijnen in mijn video hieronder – geschoten bij de officiële lancering in april tijdens de Nova Eroica-grindrit in Californië, waar ik het had over de wielen tijdens de rit, en vervolgens het tweede deel waar ik interview Nathan Haas (in sept.) over zijn ervaringen met het rijden op de Levante-wielen in verschillende grindraces op elite-niveau dit jaar. Het derde deel is hieronder – waar onze ToolBox-editor en interne grindliefhebber Stephen Cheung ons meeneemt door zijn “gewone man” -ervaringen die deze zomer op de wielen rijden tijdens een mix van evenementen, lokale ritten en zelfs op een fiets-inpakreis.
Bekijk mijn videoreview van Nova Eroica California en mijn interview met Nathan Haas over de fijnere technische en rijaspecten van de Levante-wielset …
Uitsplitsing van de lange seizoensreview van Steve
Hoogtepunten:
- Stevig en duurzaam gecombineerd met een laag gewicht en een levendig gevoel.
- Geen tubeless tape nodig
- Campy-stijl met lasergeëtste afbeeldingen
Overwegingen:
- Prijs (US $ 1899 voor de set)
Algemeen:
- Wat grind ook voor u betekent, de Levante moet passen.
Terwijl Rich als eerste met de Levante-wielset mocht spelen tijdens de lancering eind april, was ik gretig aan het kauwen om mezelf op een set te laten rollen. Met minder dan een week over voor mijn reis in juni naar British Columbia, arriveerde de test Rodeo Labs Flaanimal 5.0 aan mijn deur, uitgerust met de volledige Campagnolo Ekar 13-spd gruppo en Levante-wielen.
De afbeeldingen zijn met een laser op de wielen geëtst, zodat de emblemen nooit vervagen of afbladderen en uiteindelijk vergeet op welke wielen u rijdt.
Natuurlijk, net als een geweldige PBJ-sandwich die zowel pindakaas als jam nodig heeft, heb je de wielen en banden nodig om het rijden magisch te maken. Ik was aan het rollen met de 40 mm Challenge Getaway-banden die als tubeless waren ingesteld, en ze werkten geweldig in al mijn rijden zonder merkbare lekke banden en geen snijwonden.
Campagnolo beschouwt de Levante als geschikt voor wat grind voor jou ook betekent, dus ik nam dat vrij letterlijk en heb het tot nu toe deze zomer door veel grote ritten genomen.
Rit 1: Een vierdaagse bikepacking-reis met creditcard met mijn vriend Chris in British Columbia. Ik had een zadeltas van 6 L samen met een stuurtas van 2 L en een bovenbuistas van 1 L, dus waarschijnlijk 4 kg uitrusting. Onze reis omvatte allerlei soorten terrein, variërend van steile geasfalteerde oma-uitrusting (38×42 staande) beklimmingen en zeer snelle afdalingen (60-70 kmh), waanzinnig rotsachtig en steil grind (rijden en wandelen-a-bike), een 40 km stabiel grind daal af over de Kettle Valley Rail Trail (KVR) in aanhoudende regen, en tal van veewachten op snelheid.
Rit 2: Een lokale volgeladen bikepacking-tocht met ongeveer 20 km over ruige singletracks. Ik had een zadeltas van 15 L, een volle 8 L harnastas, een frametas van 3 L en een bovenbuistas. Het totale gewicht was ongeveer 10-11 kg uitrusting. Dit was behoorlijk serieus onderfietsen, omdat het parcours meer geschikt was voor een hardtail-MTB of op zijn minst een onbelaste grindfiets.
Rit 3: De zeer ruige eerste editie van de Okanagan Graveller fietsrace georganiseerd in het Big White-skiresort buiten Kelowna. Ik had minimale uitrusting op de fiets, maar het terrein maakte het goed, met veel hoogte, grillig grind, samen met verschillende steile rotstuinafdalingen zoals hierboven. Ik kreeg ook extra tijd om van de Levantes te genieten, want ik raakte vreselijk verdwaald en mijn 120 km-race veranderde in 165 km voordat de parcoursvegers me vonden. De raceomstandigheden waren bewolkt met lichte buien.
Rit 4: Een meer traditionele en rechttoe rechtaan grindrace op de Reggie Ramble in Ontario, 130 km grotendeels gezond grind met 8 hinderlagen van zeer technische singletracks of rotsachtig terrein. Het weer was prachtig.
Uit mijn rijervaringen zou duidelijk moeten zijn dat de Levante-grindwielen zo sterk zijn als je nodig hebt voor bijna alles wat je op grind wilt doen.
Zijn de wielen hard? Naast het bovenstaande “normale” rijden, heb ik tijdens mijn Kelowna bikepacking-reis zowel de voor- als de achterwielen met hoge snelheid op de veebeschermers laten zakken omdat ik de bandenspanning niet dagelijks controleer, en de wielen zijn perfect waar en gespannen gebleven. Hetzelfde geldt voor drie potjes roulette met vliegreizen die op de fiets door het land vliegen.
De Levantes zijn beter dan alleen een bomvrije duurzaamheid, ze bereiken dit zonder zich op te stapelen. Met een totaal gewicht van < 1500 gram zonder banden en rotors, zouden de wielen niet misstaan op een kwaliteitsracefiets. Het lichte gewicht helpt om de rit levendig te houden, vooral belangrijk omdat je al te maken hebt met een zwaardere fiets in het algemeen, geladen of gelost.
Een andere test die ik graag doe bij het testen van de levendigheid van wielen, is om met matige snelheid in een bocht te leunen en dan op te staan en te sprinten terwijl je in of net voorbij de top van de bocht bent. Ik vind dat een dood gevoel of overdreven flexibele wielen leiden tot een echt wiebelige reactie, maar de Levantes voelden echt veilig en levendig aan.
Overzicht
De Levante is Campagnolo’s eerste toegang tot de markt voor grindwielen. Ze hebben zichzelf een ambitieus doel gesteld op het gebied van robuustheid, veelzijdigheid, lichtgewicht en stijl. Ik denk dat ik ze door de wringer heb gehaald in termen van verschillende soorten gebruik en grindterrein, en de Levantes hebben een geweldige balans gevonden. De wielen zijn absoluut stoer, licht en levendig en stralen de klassieke Campy-flare uit.
Bekijk de Levante op
PRODUCTSPECIFICATIES & PRIJZEN
● Gravel dedicated wielset van Campagnolo – ASTM 2 gevalideerd
● 1485g wielset gewicht
● 30 mm profiel, 25 mm intern kanaal, 30,6 mm extern profiel
● Lasergeëtste afbeeldingen op velg en naaf
● Asymmetrische carbon velg met Mini-Hook
● HULC UD koolstofvezel, 2-Way Fit velg, C-LUX afwerking
● Aluminium naaf, cup & conus verstelbare lagers
● 24 spaken, 12+12 double butted, aluminium externe zelfborgende nippels
● Vooras 12x100mm, Achteras 12x142mm
● Bandencompatibiliteit: 38 mm tot 78 mm banden (1,5-3,0”)
Prijzen:
● N3W: £ 1349,99, $ 1899,95 USD, € 1575 EUR (paar)
● SHIMANO HG: £ 1349,99, $ 1899,95 USD, € 1580 EUR (paar)
● SRAM XDR £ 1349,99, $ 1899,95 USD, € 1584 EUR (paar)
Zoals PEZ? Waarom abonneer je je niet op onze wekelijkse nieuwsbrief om updates en herinneringen te ontvangen over wat cool is aan wielrennen?